top of page
Search
  • קטי קמחי

איכויות ההתמקדות בראי הטיפול המיני


את 8 איכויות ההתמקדות הציג ג'נדלין ואת הגרסה הנוכחית הציגה דנה גניהר בלימודי ההסמכה שלי איתה. כאן אני מציגה גירסה שלישית אותה יצרתי על מנת לדייק את ייתרונות הטיפול המיני דרך ההתמקדות: S.H.I.F.T: Sexual Healing In Focusing Therapy 


1.     האיכות של פניה ל- Implicit

2.     האיכות של קבלה מתרחבת

3.     האיכות של להסכים לא לדעת

4.     האיכות של שהיה ודיוק

5.     האיכות של הכלת מהויות קוטביות

6.     האיכות של להסכים לדעת

7.     האיכות של התנועה העצמית

8.     האיכות של התגלות מבפנים


  1.  1. האיכות של פניה ל- Implicit

ה- Implicit הוא האופן בו הגוף שלנו חווה את המורכבות של המצב - האופן בו משהו נחווה בתוכנו. Implicit היא חוויה פנימית שמתגבשת בתוכנו ברגע שאנחנו מסכימים להתפנות ולהיות עם משהו: רגש מטריד, תחושה, רעיון. ה Implicit מובלע בעומק של הדברים ולרוב אנחנו מכירים אותו כתחושת בטן, משהו כמו "הרגשתי שזה הדבר הנכון" או "לא יודע למה, אבל החלטתי X".

הכלי ההתמקדותי מלמד גישה ישירה אל ה Implicit והוא לרוב, המפתח ליצירת שינוי עמוק בתהליך.


בתוך מפגש עם נושאים שקשורים למיניות, ה Implicit הוא מעין 'צפון' אליו אני מנסה לכוון : שאלות כמו 'מה נמצא מתחת לזה', 'מה המקור של התחושה הזו', 'מתי זה התחיל', 'איפה בגוף החוויה הזו נוכחת' ועוד - מובילות קרוב יותר אל הדבר המובלע אליו אנחנו רוצים להגיע - החלק שיוצר את המהלך, זה שהשינוי טמון בתוכו.


העבודה עם תחושות גוף, רגשות ועולמות שעולים מתוך התת-מודע מובילה אל מה שנמצא מתחת לכותרת של הטיפול או הבעיה שמדוברת מעל פני השטח.

ה Implicit יבוא לידי ביטוי כתחושה, דימוי, תנועה או רגש עדינים שנמצאים מתחת לפני השטח והם שער הכניסה שלנו אל הרבדים העמוקים אותם אנו רוצים לפגוש.


דנה גניהר ניסחה את זה כך: "ה- Implicit הוא האופן בו הגוף שלנו חי את המצב כרגע במלוא מורכבותו. יש לנו אפשרות לגישה ישירה לשם אם אנו עושים מעבר מדיבור על נושא, לאופן בו הוא נחווה בגוף, ללא מילים עדיין. אנו יודעים שפנינו אל ה- Implicit , כשיש משהו בפנים עכשיו שאפשר להצביע עליו ולהתייחס אליו. ג'נדלין קרא למשהו הזה פלט סנס Felt Sense.

 ג'נדלין (מתוך המאמר שלוש אמירות אודות הגוף):

"... כאשר אנו לא יודעים מה לעשות, אנו חשים יותר מכפי שאנו יכולים לומר. כאשר אנו שמים לב, בישירות, למה שאנחנו כן מרגישים, זה כמו תחושת בטן: ה FS יודע יותר ממה שאנו יכולים לומר או לעשות. יש לנו "הרגשה", תחושה לא ברורה שמובילה לפתרון שאנו מחפשים... סביר להניח שנמצא דרך חדשה אם נחווה קודם תחושה גופנית של מה שנחוץ, ואם נשים אליה לב. היא מציעה וצופה דרכים חדשות שעדיין לא נוצרו."

מבחינתנו כממקדים, השינוי מגיע כאשר אנו מקשיבים באופן שמאפשר ל Implying להתנסח, באופן שמאפשר לתנועת החיים לבטא את עצמה.


בחקר המיניות, חוויה של נוכחות עם תחושת גוף שיודעת מה נכון לנו ומה הדרך הנכונה לפעול מאפשרת לנו להחזיר את האמון לגוף ולסימנים שהוא מראה לנו (יובש בנרתיק, פטריה, וגיניסמוס, קושי בתפקוד, שפיכה מוקדמת, כאבי בטן אחרי קיום יחסי מין - ועוד). כל אלה הם תחושה מורגשת שהתפתחה לסימפטום פיזי, והיכולת שלנו לבסס מערכת של אמון עם הגוף, היא שלב מהותי ביחסי האמון הנבנים עם איברי המין שלנו, ועם הגוף באופן כללי.

בהמשך, נרצה ללמד את המטופל לחוש את הניואנסים העדינים העולים בו בזמן אינטראקציה, יחסי מין, או עיסוק בנושא. הגוף מדבר איתנו ללא הרף, והשאלה היא, האם אנחנו רוצים להקשיב.


שאלות המאפשרות ל Implicit ולתחושה מורגשת להגיע:

מה רוצה לקרות?

מה היה טוב לו היה מתרחש?

מה יאפשר תנועת חיים?

מה ירגיש נכון?


2. האיכות של קבלה מתרחבת

בספרה The radical acceptance של אן ויזר קורנל, מושם הדגש המדויק ביותר על איכות הקבלה הרחבה.

ההתמקדות מאפשרת לכל חלק בנו להופיע במלואו בתוך התהליך כשאין רע/טוב/צודק או טועה. כל קול בתוכנו מוזמן להשמיע את דבריו, כל דימוי מקבל את המרחב לו הוא ראוי, כל תחושה יכולה להיות רלוונטית.

בתוך תהליך חקירה מיני, הקבלה המתרחבת משמעותית אפילו יותר מאחר שבעולם רווי ביקורת ושיפוטיות על המיניות, קשה לנו מאד לחוש את עצמנו.


בפתיח של ספרו 'איך לחשוב אחרת על סקס' כותב הפילוסוף אלן דה בוטון "נדיר מאד לחיות חיים שלמים בלי לחוש אף פעם - לרוב בליווי שמץ של כאב נסתר…. שבכל הנוגע לסקס, אנו מעט יוצאי דופן. זהו תחום שבו למרביתנו יש הרושם המעיק שאנחנו לא כמו כולם. סקס הוא אחת הפעילויות הפרטיות ביותר, ואף על פי כן הוא עטוף במגוון תפיסות חברתיות רבות עוצמה שמגדירות איך אנשים נורמליים אמורים להרגיש בנושא ולהתמודד אתו…. אף לא אחד מאתנו מתייחס לסקס כמו שאנחנו 'אמורים' להתייחס אליו, ולא מפתח כלפיו גישה שמחה, ספורטיבית, לא אובססיבית, יציבה ומאוזנת שאנו משכנעים את עצמנו כי אנשים אחרים התברכו בה. למעשה, כולנו סוטים - אבל רק ביחס לתפיסות מעוותות מאד של נורמליות".


כשאנו ניגשים לחקור את המיניות שלנו אנו מוצפים רגשי אשם ובושה ביחס לשוני/הקושי אותו אנו חווים, וחלק בלתי נפרד מהתהליך הוא קבלה רדיקאלית של המיניות שלנו. בניית סקרנות כלפי הפרסונה המינית שלנו ויצירת מערכת יחסים עם פניה המורכבים והשונים, מאפשרים כניסה פנימה.


בשירו 'מלון אורחים' כותב רומי:

היות אנוש

זה כמו מלון אורחים.

כל בוקר אורח חדש.


שמחה, דיכאון, עליבות,

איזו מודעות רגעית באה

כאורח לא צפוי.


קבל את כולם בברכה!

גם אם הם קהל יגון,

שינקה את ביתך בשצף מרהיטיו,

עדיין קבל כל אחד בכבוד.

הוא עשוי לנקות את פנימיותך

לטובת עונג חדש.


המחשבה האפלה, הבושה, הזדון,

צחק לקראתם בדלת

והזמן אותם פנימה.


הודה על כל הבא באשר הוא,

כי כל אחד נשלח

כמדריך ממעל.


על מנת למצוא בתוכנו את החלק המארח, זה שיכול לקבל באדיבות את כל חלקיו, נדרשת מאתנו היכולה להיות בנוכחות רחבה ומקבלת של החלקים השונים שעולים בנו. לכן יש משמעות עצומה לנוכחות רחבה ומקבלת של האדם שמלווה את התהליך, והתבוננות מנקודת מבט אחרת על המצב: נקודת מבט חקרנית ומאפשרת.


3. האיכות של להסכים לא לדעת

הלא ידוע הוא חלק מהותי מבחינת התהליך ההתמקדותי.

בשיחה שהוקלטה עם יוג'ין ג'נדלין הוא מגדיר את המקום הלא ידוע כ Murky Edge שהוא חוויה עכורה, מעורפלת, לא ברורה, לא בהירה ועדיין - שלב מהותי בתהליך: "... עבורי התמקדות היא מה שמעבר לרגשות המוכרים שעולים בי מיידית בתוך התהליך. לרוב אחרי, 3-5 דק' בתוך התהליך אני מזכיר לעצמי 'כן, אבל לא התחלת להתמקד עדיין, לא פגשת את הקצה שנוכח עכשיו ממקום רענן, ונקי You haven't remembered to go freshly to that edge there where you don't know.


יש הבדל עצום בין רגש שחווים אותו לבין רגש שנמצאים לידו, מכירים בו, ונוגעים - כי אז, אתה לא הרגש הזה. לכן התמקדות היא נוכחות עם מה שנמצא כאן ולא ברור עדיין. אני רוצה להגיע למקום המעורפל בתוכי שם התחושה לא ברורה עדיין….. זה כמו לעמוד מול קיר אפור ולבדוק מה אני רואה. כלום. זה בלתי אפשרי אבל אז, כמה שניות אח"כ (אם נשארים במקום הזה), אפשר לראות את המורכבות שנמצאת שם, וזו התמקדות עבורי….".


ללוות תהליך התמקדות ולשהות בו, אומר להיות בשקט ובנוכחות עם החלקים הלא ידועים בתוכנו, עם תהליך שמבקש לקרות אבל הדרך שלו לא ברורה עדיין, להסכים להיות לצד החלקים האפלים, אלא שנמצאים בצל העמום של עצמנו, ולאפשר להם להתפתח ואולי להוביל.

בעולם המיניות חלקי החושך מרובים מחלקי האור: אנחנו יודעים מה נכון, מה נורמלי, מה מצטלם יפה אבל, המיניות שלנו מכילה הרבה מאד אספקטים לא ידועים בתוכה. ההזמנה לשהות עם הלא ידוע מאפשרת נשימה ושקט בתוך ליווי של חלקים אותם המודע שלנו בחר להשאיר בצל.


ברוס ליון, מורה בכיר ב ISTA וממובילי חקר המיניות השמאנית העולמי מסביר "לאורך השנים של ההתפתחות האנושית אור, הגיון, מודעות והבנה הפכו לאלים של ההתפתחות האנושית. האור הפך לאויב של החושך כשהחושך הוגדר כמקום של בורות ואפלה. אבל יש חשכה מקודשת שהאור הוא חלק ממנה… האפלה נמצאת בליבת החיים, האור והחומר הם רק 5% מהיקום וכל השאר היא מסה שחורה והאנרגיה השחורה משמעותה היא חופש… החומר האפל, האנרגיה האפלה שבתוכנו מפעילה ומופעלת, וחלק מהמסע הוא להביא את המודעות ולכבד את מה שנמצא שם מעבר לגבולות התודעה והאור…"


4.האיכות של שהיה ודיוק

לצד ההסכמה להתרחב ולהכיל גם חלקים פחות מוארים בתוכנו, הפילוסופיה והפרקטיקה ההתמקדותית מזמינות האטה.

ההנחה המובלעת מתוך ה Implicit היא, שמתחת לכל דבר שעולה בנו יש אינפורמציה נוספת. מתחת לכאב שאני מרגישה בכתפיים יש עולם שלם של מורכבות רגשית ופיזית, מתחת לכעס יש קולות שונים שמספרים עוד על העומק שמכילה החוויה עבורי, מתחת לניתוק, לשתיקה להימנעות יש ריבוי של חלקים ששווה להקשיב להם.

ההתמקדות מזמינה האטה, שהיה לצד מה שעולה ודיוק.


לימודי התמקדות מפרטים על האיכות הזו והדרך להגיע אליה אבל, בפועל, הדבר מאפשר מרחב של שקט בזמן החקירה הפנימית: 'מה עוד יש לתחושה הזו לומר', 'איך עוד הכעס מבקש לבוא לידי ביטוי', 'למה דומה הנתק שעלה'.


ככל שנשהה ונדייק את החוויה הפנימית שלנו, כך נזכה לפגוש חלקים עמוקים יותר בתוכנו ולהעמיק אתם.


מנקודת המבט של חקר המיניות, ההסכמה לשהות ולדייק מאפשרת לנו להקשיב לספציפי, לאישי, לאמירה העמוקה שחבויה שם. אולי רוב הנשים לא חוות תשוקה, אולי רוב חיי המין בנישואים דועכים, אולי רוב הגברים גומרים לפני בנות זוגם אבל, כשאני מגיע לתהליך חקר, מה מבקש את תשומת הלב שלי? מה הסיפור שמבקש לספר את עצמו?

האטה, הקשבה, שהיה ודיוק, מאפשרים לנו לפרום את הקשרים של 'כולם' או 'ככה זה לרוב' ולהקשיב ללב העניין בתוכנו.


5.  האיכות של הכלת מהויות קוטביות

אשה פוגשת גבר מושך וכל הגוף שלה מגיב אליו. משהו מתעורר ונדרך לעומתו ואז, מופיע חלק מוכר בה ואומר משהו כמו: 'הגזמת, את בזוגיות, זה לא לעניין לחשוק בגבר אחר שהוא לא בעלך בטח ובטח לא לעניין שיראו משהו מכל זה עליך עכשיו'. בו זמנית באותם רגעים ממש, חלק אחר בתוכה מרגיש תנופה של חיות מתנועעת מחלק הגוף התחתון אל העליון. הוא רוצה להיות מורגש, להיראות ואולי אפילו להוכיח לי שהוא חזק יותר מכל רציונל.

מי צודק?

רוב הרגעים המודעים שלנו בחיים ינכיחו שני חלקים שקיימים בנו בו זמנית (במקרה הטוב - לרוב יש יותר משניים). החלק שאומר, כן, צריך, נכון, כדאי, והחלק שאומר 'עצור'.

בכל תהליך חשוב להנכיח את שני אלה אבל בהתמקדות הדגש הוא על הנכחה של שני החלקים ומשם לנוע אל מהלך נוסף : נוכחות עם שניהם בו-זמנית.


היכולת להכיל מהויות קוטביות או מנוגדות מאפשרת התרחבות וממנה תשומת לב לכך שיש בי שני צדדים הופכיים ואף אחד מהם לא טועה או צודק יותר מהשני.


ההתמקדות לא מחזיקה אג'נדה אלא סקרנות לגבי הקולות שעולים והקצוות עליהם הם עומדים. איכות הכלת מהויות קוטביות מאפשרת לנו לא להזדהות עם 'מי צודק' אלא לחקור את המצב ואת הפיצול שהוא יצר בתוכנו.


עולם המיניות מבוסס על פיצולים: זכרי-נקבי, רוצה-לא רוצה, נורמטיבי-סוטה, חשוף-מכוסה, לגיטימי-אסור, דלוק-כבוי וכו'. התנועה בין הקצוות תלויה בלגיטימציה שלנו ובחינוך שקיבלנו.

ההקשבה ההתמקדותית מאפשרת להקשיב לקולות העמוקים שנמצאים בתוך התנועות הקוטביות הללו, ולהיות עם בקשת העומק שלהם.

נוכחות עם קצוות ללא הזדהות, מאפשרת לחקור אותם, ולהבין עוד את החומרים מהם עשויה המיניות שלנו.


6. האיכות של להסכים לדעת

לצד ההזמנה לחוות תהליך מתוך אי-ידיעה, קיים בהתמקדות ממד שלם של למידה, הכוונה, ובהירות.

החזקה של תהליך, ידיעה עמוקה של הפרקטיקה הטיפולית, ואיתם הבנת הצורך, השאלה שמבקשת פתרון או התחושה שזקוקה להתרה- יוצרים ציר ברור לתהליך עצמו.

ייתכן שבתוך ההבנה שהיעד שלנו ממוקם בכיוון מסוים ננוע בדרכים עקלקלות, ביערות אפלים או מערות חשוכות אבל, הכיוון ברור.


במקרה של טיפול מיני ישנן 4 ידיעות עיקריות:

* ידיעת המטפל את המיניות של עצמו מתוך תהליך חקר

* ידיעת הכלי והמרחב הטיפולי

*היכרות עם הכוחות הפועלים במרחב הטיפול המיני

בנוסף, חשוב לזהות את הנושא אתו מגיע המטופל לקליניקה כך שתיווצר הגדרה עבור התהליך.

במקרים רבים לצד הצורך לחקור ולעשות שינוי, נוכח הצורך לא לגעת בנושאים הללו שהיו במחשכים זמן רב כל כך , ואז התהליך יוסט לנושאים אחרים.

החזקת הנושא והבנת הכוחות שפועלים בתהליך של טיפול מיני, מאפשרים מסגרת ברורה ומשם, תנועה במרחבים שאינם ידועים. הידוע, מהווה בסיס לעבודה עם הלא נודע.


ההחזקה המקבילה של ידוע ולא ידוע, של מוכר וזר, של מוחזק ומשוחרר, היא בסיס המיומנות הטיפולית של הממקד, והידיעה מתי להלך באור ומתי באפלה קשורה למיומנות והניסיון אתם הוא מגיע אל חדר הטיפולים.


7. האיכות של התנועה העצמית

Any negative condition or problem carries within itself implicitly the direction for its own positive solution


זוהי ורסיה על אחד המשפטים המצוטטים ביותר של ג'נדלין ואחד מאלה שקשה מאד לתרגם. מהות המשפט טוענת שכל תחושה רעה או שלילית שעולה בנו כבר מכילה בתוך עצמה את השינוי שנכון שיקרה. מהות התובנה הזו היא שכשאנחנו ניגשים לפגוש תסכול גדול, כאב או אפילו טראומה, אם נדבוק באיכויות ההתמקדותיות ונהיה מיומנים בהן, השינוי כמו יתחולל מעצמו.

הדבר דומה לילד שנפגע מחבר בבית הספר וחוזר הביתה בוכה ופגוע. אנו כהורים יכולים לפעול בכמה דרכים : לברר מה קרה, לדבר עם מי שפגע בו, לגייס את המורה וכל זה, לרוב, מתוך הצפה רגשית.

אופציה נוספת היא לשבת ליד הילד, להקשיב למה שקרה ולשאול אותו בעדינות אם יש משהו שהוא זקוק לו או משהו שהוא מרגיש שנכון שיקרה עכשיו. רוב הסיכויים שהתשובה שנקבל תפתיע אותנו.

באותו אופן, המקומות הכואבים בתוכנו יודעים מה פוטנציאל השינוי הטמון בהם אם נאפשר להם מרחב מדויק לתנועה.


במרחב הטיפול המיני, איכות זו באה לידי ביטוי ביכולת להישען אחורה ולאפשר מרחב של ריפוי.

אנו רק טרמפיסטים בתוך תהליך רגשי של שנים, וכל שאנו יכולים להעניק בזמן שניתן לנו הוא הקשבה אמפטית, סקרנות, ומרחב בטוח.  

השינוי לא יתרחש בגלל המופלאות שלנו כמטפלים, אלא בעיקר בזכות היכולת שלנו להקשיב לאדם אחר בזמן שהוא קשוב לעצמו.  


8.  האיכות של התגלות מבפנים

אז איך זה עובד בעצם? איך קורה שאשה מגיעה ללא חשק מיני ואחרי שנה של עבודה שוכבת עם בעלה? שגבר שכבר שנים חש נתק מהאישה שאיתו מוצא את עצמו משוחח אתה על מיניות ומבלה איתה לילה של תשוקה? איך קורה שצעירה שהתחילה עם חרדה מפני גברים מתחתנת בסיום תהליך? שגבר עם בעיות תפקוד מיני חוזר אל האון שהיה לו ויותר מזה?


בדומה למערכת העיכול שתדע להפיק את החומרים המזינים מהמזון שאכלנו, למצות את המינרלים והויטמינים שמהותיים לנו ולהפריש את הפסולת, כך גם מערכת רגשית בריאה תדע לעכל את התהליך בזמן ואחרי המפגש, להשאיר ולהמשיך לעבד את מה שנחוץ לה, לשכוח או לשחרר את המיותר ואין צורך לתת על כך את הדעת ובעיקר, אין צורך במאמץ.


איכויות ההתמקדות מאפשרות לסמוך על הגוף הרגשי אבל תומכות בו בחומרים באיכות נדירה כדי לאפשר לו חיים, חידוש רקמות ושיקום. גוף רגשי בריא מוביל את התהליך ויודע לקחת אותו למקומות שנכונים לו בתנאי שהממקד והמתמקד מאפשרים זאת. ממקד שינסה לכוון לאג'נדה או תובנות מסוימות, לא יאפשר לגוף ליצור את התהליך שנכון לו, ישבש את התהליך ואולי אפילו ייצור נזק. שילוב של עדינות וביטחון מלא בתהליך, יוצרים מרחב אידאלי עבור מערכת שמבקשת להשתנות בתנאים ובקצב שלה.


דנה גניהר: "בהתמקדות אנו פונים פנימה שוב ושוב, מבלי לחפש פתרון או צורה מבחוץ. מבפנים- משהו חדש יתגלה. אנו סקרנים לדרך בה הגוף יגשש את דרכו לפיתרון יחודי, פיתרון שלא נגיש היה לפני תשומת הלב לפלט סנס".

The body makes and takes the next step, it wants a solution, a healing, something better, now, than it has had. There are often no words for that, because that has not happened yet. My body is capable of producing steps that have never happened in the history of the world. Isn't that glorious?! Gendlin


בהקשר למיניות אנו מבקשים לסמוך על הגוף שיודע מה נכון לו והדיוק הטיפולי כאן הוא להעניק לחלקים הבישנים והפגועים ביותר בתוכנו, את החומרים להם הם זקוקים על מנת להיפתח ולנוע לעבר השינוי הנדרש.

אנחנו לא אלה שיוצרים את השינוי, הגוף הפיזי והרגשי, התודעתי והרוחני של המטופל יוצרים אותו. אנחנו שם כדי ללמד אותו הקשבה.

האופן בו אנו מקשיבים למטופל - בסקרנות, ללא ביקורת, בעדינות גדולה ובאמפטיה - מאפשר לו להקשיב לעצמו באופן דומה. אלה החומרים להם אותם חלקים פגועים זקוקים, ומשם, גוף רגשי בריא, ידע לעשות את הצעד הבא לריפוי מדוייק עבורו.

69 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page